Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Hoe kom je hoger in Google te staan?
De juiste positie in Google kan een goudmijn zijn voor je bedrijf. Een constante stroom aan websitebezoekers die op zoek zijn naar jouw product of dienst, zonder dat je veel kwijt bent aan marketingcampagnes. Maar waar moet je nu precies op letten als je hoger in Google wilt komen te staan?
Hoger in Google staan doe je door je te focussen op SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization wat vertaald naar het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent. In het kort is het vooral belangrijk dat je website technisch in orde is, dat mensen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn en dat je goede content op je website hebt staan. In dit artikel gaan we verder in op de verschillende dingen die je kan doen om een hogere plek in Google te bemachtigen.
Technische SEO
Ten eerste is het belangrijk om een website te hebben die goed functioneert. Denk daarbij aan laadsnelheid en mobielvriendelijkheid bijvoorbeeld, maar ook aan meer technische dingen zoals de correcte URL-structuur, SSL-certificaat en een XML-sitemap. Een technisch goed presterende website is niet alleen prettig voor je websitebezoekers, maar zorgt er ook voor dat Google je website kan indexeren, waardoor je wordt opgenomen in de zoekresultaten.
Content
Als het technische aspect in orde is het daarna belangrijk dat je kwalitatieve, relevante en unieke content op je website hebt staat. Dit wordt ook wel on-page SEO genoemd. Bij het schrijven van content zijn er een aantal zaken waar je op moet letten
Zorg ervoor dat de zoekwoorden waar je op wilt scoren en eventuele varianten hiervan op een natuurlijke wijze terugkomen in de tekst.
Unieke content scoort beter. Kopieer daarom niet simpelweg content, maar schrijf zelf je teksten of laat het uitbesteden.
Zorg ervoor dat de content die je plaatst relevant is voor jouw doelgroep.
Maak gebruik van een logische header structuur. Logische opbouw zorgt ervoor dat lezers en Google de content beter kunnen begrijpen.
Maak gebruik van interne links. Dit is iets wat vaak vergeten wordt, maar door te linken naar andere pagina's op jouw website zorg je ervoor dat zowel de pagina met de link als de pagina waar naartoe wordt gelinkt beter scoren.
Autoriteit
Wanneer je website technisch in orde is en je goede content hebt geschreven is het tijd om aan je autoriteit te werken. Dit wordt ook wel off-page SEO genoemd. Je autoriteit houdt in hoe betrouwbaar en relevant zoekmachines zoals Google jouw website vinden vergeleken met de website van je concurrenten. Autoriteit wordt vooral opgebouwd door middel van zogeheten backlinks. Dit zijn links van andere website die doorverwijzen naar jouw website. Google ziet deze links als een stem van vertrouwen waardoor ze jouw content eerder vertrouwen. Het voordeel is dat autoriteit gekoppeld is aan je hele website en al je content hierdoor beter zal presteren. Hier zijn een aantal voorbeelden van backlinks waar je gebruik van kan maken
Gastblogs. In ruil voor het schrijven van een artikel (over jouw bedrijf) op een blog of website mag je een link naar je website plaatsen
Vermeldingen in lijsten zoals een bedrijvengids of branchevereniging.
Persberichten en nieuwsartikelen
Vermelding bij partners of leveranciers op de website
Reviews en testimonials
In het geval van backlinks geldt: Kwaliteit over kwantiteit. Google hecht meer waarde aan een link die komt uit een relevant artikel van een website die zelf veel autoriteit heeft dan een aantal links zonder relevantie op websites zonder autoriteit. Wanneer je heel veel lage kwaliteit backlinks hebt, kan dit zelfs negatieve effecten hebben op je SEO.
Heb je geen tijd of zin om zelf een master in SEO te worden? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag om jouw website bovenaan in Google te krijgen!