Adverteren op Instagram

10 tips om succesvol te adverteren op Instagram

tips voor adverteren op instagram
Social Media
Instagram
Adverteren
tips voor adverteren op instagram
Social Media
Instagram
Adverteren
tips voor adverteren op instagram
Social Media
Instagram
Adverteren

Met meer dan 8 miljoen dagelijkse gebruikers is Instagram een van de grootste social media kanalen in Nederland. De kans is dus groot dat jouw doelgroep zich hier ook bevindt en dat er veel kansen liggen voor jouw bedrijf, maar hoe benut je deze kansen en waar moet je op letten bij het adverteren op Instagram? In dit artikel zullen we kijken wat de voordelen zijn aan adverteren via Instagram en waar je op moet letten.


Hoe werkt adverteren op Instagram

Instagram is onderdeel van Meta, het moederbedrijf van onder andere ook Facebook en WhatsApp. Het plaatsen en beheren van advertenties wordt dan ook centraal geregeld via de Meta Business Suite. Het voordeel hiervan is dat je in een keer advertenties kan plaatsen op zowel Instagram als Facebook. Benieuwd naar adverteren op Facebook? Lees dan ook ons artikel over adverteren via Facebook.

Om te starten maak je een zakelijk account aan op business.facebook.com en koppel je vervolgens je (zakelijke) Instagram account vanuit waar je wilt adverteren. Vervolgens doorloop je de stappen om een campagne in te richten, denk daarbij aan de targeting, het instellen van je budgetten en het uploaden van de daadwerkelijke advertenties die je wilt tonen. Als je alle stappen hebt doorlopen kun je de campagnes publiceren. Na goedkeuring van Meta staan je nieuwe advertenties live!


De voordelen van adverteren op Instagram

Het adverteren via Instagram kent veel voordelen. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje:


  • Grote actieve gebruikersgroep

    Met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd en meer dan 8 miljoen in Nederland alleen al, zit een groot gedeelte van je doelgroep waarschijnlijk op Instagram. Hierdoor kun je direct veel potentiële klanten bereiken.


  • Gerichte targeting

    Instagram biedt de optie om in te stellen aan wie je jouw advertenties wil tonen. Denk aan leeftijd, geslacht, woonplaats, maar ook interesses van de gebruiker. Als je weet wat jouw ideale klantprofiel is, kun je ervoor zorgen dat je advertenties heel gericht bij deze doelgroep terechtkomen. Het voordeel is dat je geen marketingbudget besteed aan gebruikers die buiten jouw ideale doelgroep vallen.


  • Visueel platform

    Instagram is een visueel platform. Mooie foto's en video's maken het makkelijker om jouw boodschap over te brengen dan lange stukken tekst.


  • Aansturen vanuit Meta

    Zoals gezegd worden de advertenties beheert vanuit het platform van Meta. Het voordeel hieraan is dat je direct op meerdere platformen, zoals Facebook, kan adverteren vanuit dezelfde campagnes. Heb je dit nu liever niet omdat je doelgroep voornamelijk op Instagram zit? Dan is het ook mogelijk om enkel op Instagram te adverteren!


  • Geschikt voor meerdere doeleinden

    Het adverteren via Instagram leent zich voor meerdere doeleinden. Leads? Webverkeer? Aankopen? Het is allemaal mogelijk in Meta.


  • Meetbare resultaten

    Met de juiste instellingen kun je precies bijhouden wat de resultaten zijn van jouw campagnes. Dit zorgt ervoor dat je altijd inzichtelijk hebt of je campagnes daadwerkelijk winstgevend zijn. Wel zo prettig!


Tien tips voor je Instagram advertenties

We zetten tien tips voor je op een rijtje, zodat ook jij succesvol kan adverteren op Instagram!


  1. Ken je doelgroep

    Bedenk van tevoren wie je wilt bereiken en wat voor boodschap je wilt overbrengen. Des te meer informatie je hebt over je doelgroep, des te beter Instagram je advertenties kan tonen aan de juiste personen.


  2. Kies het juiste doel

    Stel vooraf vast wat je wilt bereiken. Naamsbekendheid? Offerteaanvragen? Websitebezoekers? Door je doel correct in te stellen maak je je campagnes effectiever.


  3. Houd het kort en krachtig

    Gebruik geen lange teksten in je foto's of video's. Gebruikers moeten in een oogopslag kunnen zien waar het over gaat en of het interessant is, anders scrollen ze verder!


  4. Blijf testen

    Door gebruik te maken van A/B testen kun je verschillende targeting opties en advertenties testen om zo te kijken wat het beste resultaat oplevert. Misschien ontdek je op deze manier wel een hele nieuwe doelgroep waar je nog niet eerder over nagedacht had.


  5. Maak gebruik van sociale bewijskracht

    Reviews, testimonials of cijfers (meer dan 1.000 tevreden klanten) zijn belangrijk om het vertrouwen van de klant te winnen.


  6. Speel in op trends

    Door creatief in te spelen op actuele trends kun je extra aandacht trekken voor jouw advertenties.


  7. Analyseer de resultaten

    Houd goed de resultaten van je campagnes in de gaten en stuur bij waar nodig. Op deze manier zorg je ervoor dat je campagnes altijd winstgevend zijn.


  8. Speel met het budget

    Als je campagnes winstgevend zijn, kan het interessant zijn om de budgetten te verhogen. Doe dit altijd stapsgewijs. Op deze manier kun je de resultaten blijven monitoren en geef je Instagram de tijd om je budget slim in te zetten.


  9. Gebruik een goede Call-To-Action (CTA)

    Met je advertentie wil je de gebruiker altijd aanzetten om iets te doen, of dat nu een formulier invullen, je website bezoeken of een app downloaden is, een duidelijke Call-To-Action overtuigt de gebruiker om actie te ondernemen!


  10. Let op het formaat en de plaatsing

    Je kunt op verschillende plekken op Instagram adverteren. Denk bijvoorbeeld aan de feed of in de stories. Beide maken gebruik van een ander formaat afbeeldingen. Wil je op beide plekken zichtbaar zijn? Zorg er dan voor dat je afbeeldingen of video's in het juiste formaat beschikbaar hebt.

Wil je ook de voordelen halen uit adverteren via Instagram, maar weet je niet goed waar te beginnen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf